Sunday, November 17, 2013

Kids Nowadays, Parenting Today

terkejut tengok berita pasal budak 12 tahun dapat hadiah mini cooper..
think postive, jangan dengki-dengki.
walaupun ramai gila orang kondem familinya.
tapi aku malas nak cerita pasal orang.
aku nak cerita pasal aku je laa..

15 tahun dulu,
aku dapat 5A, mak aku tak bagi pun aku mini cooper, tapi aku tak kisah.
12 tahun dulu,
aku dapat 9A, ayah aku tak bagi pun aku jet sukhoi, aku pun tak kisah sangat. ape ade hal.
10 tahun dulu,
aku dapat 9A1, mak ayah aku tak bagi pun kapal selam. aku tak heran pun.
sebab benda alah tu semua bukan keperluan aku.
umur 12-17tahun, i dont think that i need those things.

kadang-kadang kita perlu berlaku adil pada hidup kita..
adil bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya.
mungkin mini cooper tu adil untuk adik itu, so biar la dia. jangan marah family dia. tak baik dengki.
yang pasti, aku hanya perlukan doa dan kasih sayang mak ayah aku.
make my parent proud of me, that is the greatest gift.
and of course i dont need any materialistik-plastik-lastik things.
doa, that's all i need.

tapi aku bersyukur,
walaupun aku tak dibesarkan dengan benda-benda mengarut macam budak-budak sekarang dapat,
tapi aku tetap berjaya dalam hidup aku (consider dah berjaya, tapi masih belum sempurna laa)

kadang-kadang aku risau,
tengok budak-budak sekarang..
terlalu dimewahkan, terlalu dimanjakan, terlalu asyik dengan hiburan..

risau..
apa akan terjadi pada Malaysia 15 tahun akan datang?

mak ayah aku selalu pesan,
Setinggi mana pun kita berada...Kita kena zuhud..Jangan riak..Sebab ni semua pinjaman atas dunia..
Jika kita tahu kebesaran dan kehebatan Allah, kita memang takkan pernah terlintas untuk riak
Siapa kita?dan Siapa ALLAH?
So, kenapa mesti riak jika kita tahu kita cuma hidup sementara..

Jika ingin melihat masa hadapan sesebuah negara, lihatlah remajanya pada hari ini.”
Hassan al-Banna



No comments: